I læsemakker ansættes unge fra lokalområdet til at læsetræne med børn fra 2. klasse eller 3.klasse. Børnene får hjælp til at læsetræne udenfor skoletiden, hvilket er afgørende for en god læseudvikling. I Værebros læsemakker ser vi vores fornemmeste opgave er at styrke læseglæden og fællesskabet med de andre! Dernæst kommer det at kunne vække børnenes nysgerrighed på det litterære samt styrkelse af deres sproglige kompetencer, så de kan tilegne sig et større ordforråd og sprogforståelse.
De unge træner sociale kompetencer og gør sig erfaringer med at have et fritidsjob. Samtidig får børnene en positiv rollemodel, og de unge vokser med oplevelsen af at hjælpe et andet menneske. Læsemakker er således både en læsetræningsindsats, en fritidsjobindsats og en rollemodelsindsats.
Det er ligeledes et samarbejde med vores lokale bibliotek i Værebro samt dem lokale skoles lærer på 2.årgang.
Grundmaterialet vi benytter er udviklet af CFBU, som tilbyder en gennemarbejdet metode til at implementere læsetræningsmetoden Paired Reading, der er veldokumenteret som en virkningsfuld metode til at styrke børns læsning. Derudover har vi i den sociale helhedsplan, tilføjet og ændret så det har sit eget udtryk i Værebro.
Undervejs i forløbet har vi dage, hvor vi laver fysiske aktiviteter stadig funderet i litteratur og sprogforståelse. Vi afholder et stjerneløb, en højtlæsningsdag hvor de rollerne byttes rundt og det er de store som læser for de små og andre oplevelser/ øvelser som er afstemt til nøjagtige gruppe.
Gennemgående for hver gang er måden vi byder velkommen, en fælles leg, hvor alle deltager og hvordan vi afrunder en læsemakkersession.
Besa fra 9.klasse skriver således om det at være ansat som læsemakker;
”Jeg ville gerne være læsemakker, fordi jeg godt kan lide at være sammen med de små og lærer dem bedre af kende. Jeg kan få et bedre kendskab til de små og de andre medarbejder. Jeg har lært at være tålmodig mod de små, da de kommer efter en lang dag efter skole eller fra SFO’en. Nogle af mine kollegaer kendte jeg ikke og nogle kendte jeg fra skolen. Jeg har fået flere venskaber med de andre læsemakker, vi kan grine og snakke sammen.
De små kommer altid med et smil på læben og klar til at læse. Det gør mig glad, at se at de små læsemakker godt kan lide at komme og læse sammen med os. Jeg glæder mig altid til at komme på arbejde for at se min læsemakker og læse med dem. Selvom jeg måske er træt efter en lang dag i skolen, skal jeg altid være på toppen for de små. Hvis jeg er træt, kan det smitte over til de små og få dem til ikke at læse, fordi de er trætte. Jeg får også mulighed for at se de andres perspektiver på hvordan man kan være en god læsemakker, når vi evaluerer og jeg hører hvad de andres ideer og tanker er. Det sociale forhold bliver meget bedre, og det styrker både ens akademiske evner og sociale færdigheder.”
Hvis du vil vide mere, så kontakt Kristine på krbl@dabsocial.dk eller på 23694620